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Abstracts:

 

 

Bios:

 

 

Bio's

 

Daniel Blanchette, DESS, CM

Presentation : L’analyse de la valeur pour l’expérience client

 Daniel Blanchette est doté d’une expertise de conseiller en commercialisation dans le domaine des technologies et des services. Il œuvre à faciliter la communication et à augmenter le rendement des ventes de ses clients.

À un très jeune âge, sa maîtrise des arts et des techniques de vente lui auront permis de réaliser des performances exceptionnelles et de démarrer deux nouvelles concessions automobiles avant d’avoir atteint l’âge de 28 ans.

Daniel approche la vente en misant sur la satisfaction du besoin des clients et la compréhension des acteurs dans leur prise de décision. Il utilise des techniques d’analyse de la valeur pour toucher le marketing relationnel, la gestion du changement et la gestion des équipes de vente. Il fournit à sa clientèle des moyens accessibles et pratiques en fonction de leurs enjeux et de leurs forces. Ses méthodes sont soutenues dans le cadre d’un programme supérieur en conseils en management à l’UQÀM.

Les entreprises qu’il accompagne sont soucieuses de construire une clientèle dont la durabilité est basée sur des relations de confiance tout en augmentant leurs revenus et en réduisant les coûts et les risques associés à la commercialisation. Son approche tire parti de la créativité au centre des réflexions et des actions pour atteindre leurs objectifs.

Au cours des 10 dernières années, Daniel a conseillé et accompagné une variété d’organisations dans le cadre de leurs projets de développement de nouveaux marchés et de leurs offres de produits ou services.

 

Laurent Bour, M. Sc., PMP

Presentation :

Laurent Bour, M. Sc., PMP est Gestionnaire corporatif – Portefeuille de projets à la Société de Transport de Montréal. Dans ce cadre, sa mission est de mettre en priorité les projets en tenant compte des orientations stratégiques, des bénéfices escomptés et des capacités financières et humaines de la STM. Il s’assure également de faire une  reddition de comptes.

Finalement, il a eu le plaisir d’enseigner la gestion de projets comme chargé de cours à l'École Polytechnique, a présenté plusieurs sujets au PMI de Montréal (Le Contrôleur de projet : rôles et responsabilités,  Pour une revue mensuelle des projets et leurs bénéfices) et a participé à l’ouvrage The Standard for Portfolio Management (PMI®).

 

 

Ronald F. Blanchet, ing., MSc.

Presentation: Concept de construction de bâtiments résidentiels au Sénégal

Monsieur Blanchet est ingénieur diplômé de l’université Laval en 1967; il détient depuis 1985 une maîtrise en gestion de projets de l’Université du Québec.  En terme de formation continue, il cumule des connaissances en gestion de la qualité, analyse de la valeur, droit immobilier, et autres cours liés au développement de sa discipline en génie des matériaux et en conception de projets.

Monsieur Blanchet est retraité de la fonction publique du Québec depuis 2007; il a été au Ministère des transports, coordonnateur ministériel pour la gestion des services publics dans les emprises routières et l’application de l’analyse de la valeur en gestion de projets routiers.

Au niveau para-professionel, est toujours impliqué dans plusieurs organisations, notamment :

Association des professionnels en droits de passage et immobiliers du Québec

-Président sortant

SACO- Société d’assistance canadienne aux organisations.

- Président Club Est du Québec.

Ordre des ingénieurs du Québec

-Inspection professionnelle à titre contractuel depuis 2009

-Président de la Régionale de Québec Chaudière Appalaches (1993-1995)

Société canadienne d'analyse de la valeur

-Membre et administrateur depuis la création de la Société, ayant assumé plusieurs responsabilités notamment comme trésorier et porteur de la mémoire corporative

Association québécoise de la qualité et Mouvement québécois de la qualité

-Président du conseil d'administration Régionale de Québec (1993-1995)

Monsieur Blanchet est reconnu comme étant avant-gardiste et soucieux du développement de profils de compétences dans les associations professionnelles.

Mustapha Ouyed

Presentation :  GoldSET - A sustainability decision-support tool for engineering projects

Mustapha Ouyed is a Project Director with Golder Associates in Montréal, Canada, and a recognized professional, acting as a trusted advisor on sustainability and carbon management related issues.
 
Using his broad knowledge of strategic and operational aspects of climate change and sustainability issues, as well as his extended network within the industry, environmental associations and different levels of governments, Mr. Ouyed assists organizations in better understanding and integrating the opportunities and issues of climate change and sustainability within their strategies and action plans.
 
For many years, Mr. Ouyed has been involved in the activities of a number of industrial associations. He was chair of the Air Management Sub Committee of the Canadian Gas Association, Director of the Air and Climate Change Committee of Americana 2007 and 2009, member of the Environmental Committee of the Association de l’Industrie de l’Est de Montréal and is a Board member and Vice President Air and Climate Change of Réseau Environnement Association, the largest association of the environment industry in Québec. Mr. Ouyed also participated in COP 15, the UN Climate Change Conference held in December 2009 in Copenhagen, and COP 11 held in December 2005 in Montréal, Canada.


Vincent Guimont-Hébert

Presentation :  GoldSET - A sustainability decision-support tool for engineering projects

Vincent Guimont-Hébert is a Sustainability and Climate Change Consultant for energetic optimization projects, sustainability evaluation projects and greenhouse gas (GHG) management projects.

He is also responsible of the technical development of GoldSET, Golder sustainability evaluation tool. He has participated in the development of a professional certification surrounding the practice of calculating GHG with CSA-America, based on international standards such as ISO 14064. As part of the first cohort of "Quantifying Greenhouse Gas Inventory (GHG-IQ)" certified in North America, he is now able to demonstrate the credibility of these new services with Golder. He is also involved in the development of the assessment tool GoldSET©, Golder sustainability evaluation tool.

He also gives lectures to Masters students in Environmental Studies at Sherbrooke University, Concordia University and Montreal University on sustainable development tool used by consultants in the market.

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Charles Aboukhaled ing M.ing, PMP, AVS

Presentation :

Depuis 1997, Monsieur ABOUKHALED ing M.ing, PMP, AVS évolue dans sa pratique en gestion de projets chez Macogep. Habile négociateur, il s’est rapidement imposé comme expert en gestion de projet. Il excelle dans l’art d’identifier les enjeux contractuels et de définir les stratégies de partage des risques d’exécution afin de réduire l’incidence de litiges.

Grâce à ses compétences et ses habiletés de gestionnaire, Charles représente un atout précieux en gérance de construction. Il agit comme conseiller pour la mise en place des pratiques exemplaires (« Best Practice ») en gestion de projets. Son vaste champ d’expertise couvre notamment les projets de construction, de développement et d’implantation de solutions en gestion de projets ainsi que la prévention et la résolution de litiges.

Chargé de cours à l’école Polytechnique de Montréal, il enseigne la gestion de projets depuis le début de sa carrière. Ses talents de communicateur l’ont mené sur plusieurs tribunes en tant que conférencier sur la gestion de projets et le droit de la construction. De plus, il est reconnu par la Cour comme expert en gestion de projet et en gestion de construction.

Vice-président et associé chez Macogep, M. Aboukhaled dirige des projets d’envergure. Il a sous sa responsabilité l’équipe de gérance de construction et les experts en méthode de construction, analyse de la Valeur et en analyse de réclamation.

 

Michel Dallaire, designer


www.dallairedesign.com

Presentation :

Michel Dallaire’s practice covers a wide range of activities, and particularly consumer, industrial and institutional products design, as well as urban furniture and transportation material design. His project list ranges from audio visual devices to street furniture and a new concept in urban transportation, the public bike system BIXI! Montreal, Toronto, Washington and other cities are rapidly adopting this system.
 

Canada Awards for Excellence Gold Award recipient in 1986, Mr. Dallaire has since then been granted numerous prestigious Canadian and international awards, namely the Grand Prize at the 27th International Exhibition of Inventions, Geneva, in 1999 and at the same exhibition, from 1998 to date, five Gold and one Silver Medal. In 2003, the Design Institute of Montréal awarded him the Career Prize and Special Award for Research. The Québec Ministry of Cultural Affairs rewarded his achievements in 1991 through the Paul-Émile-Borduas Prize, Government of Québec’s highest distinction in the visual arts field.
Michel Dallaire was elected a member of the Royal Canadian Academy of Arts in 1978, Chevalier de l’Ordre national du Québec in 1994 and a member of the Order of Canada in 1999.
 

Since 1998, he has been an Associate Professor both at the University of Montréal’s School of Industrial Design and the University of Calgary’s Faculty of Environmental Design.

 

Shannon Bisset, MBA

www.cubeit.ca
Founder & President

Presentation:

Shannon Bisset founded CubeIt with the goal of offering families like yours a more convenient and cost effective solution to moving and portable storage. Prior to founding CubeIt , Ms Bisset held senior management and marketing positions in Ontario. Ms Bisset is listed as one of the top ten 10 up-and-coming women entrepreneurs in Canada. Shannon was raised in Sherbrooke, QC and is now a resident of Barrie, ON.

 

As a working parent, she appreciates the luxury of time when coordinating an important event like moving or renovating a home. CubeIt takes pride in offering its clients an alternative "stress-free moving and care-free portable storage" experience.

CubeIt Portable Storage Ltd has annual revenues of over a million dollars presently with seven franchises in Ontario. It sales growth last year was over 119% with a total of 10 employees. CubeIt drops off the attractively designed empty storage container on your driveway, you fill it up at your ease and CubeIt picks it up after the renovation or stores it in one of its locations. One fifth of its business comes from firms that do flood or fire restoration.

Ms Bisset had a Value engineering study performed with their key staff to assist with the rapid growth and resulting challenging of managing this operation. The results are used on a continual basis to assist in the management of it!
She tells us: Have a wonderful and stress-free day!
 

 

Stephen Holmes, P.Eng, CVS

Presentation : Value Analysis and Risk Analysis on mega projects in Ontario.

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Stephen Holmes is a Professional Engineer has worked for the Ontario the Ministry of Transportation for 25 years with extensive experience in the planning, design and construction of highway infrastructure. Stephen has coordinated the Ministry of Transportation’s VE program since 1999. The VE program has grown to become the leading VE program in public infrastructure in Canada, responsible for over $750 M in cost savings/avoidance and many changes that improved value. Under Stephen’s leadership, Ontario’s VE program has won awards from the American Associate of State Highway and Transportation Officials, and the Canadian Society of Value Analysis.
Stephen is a member of the American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) VE technical committee and is a director of the Canadian Society of Value Analysis (CSVA).  In 2009 Stephen received a presidential citation from SAVE International for Value Improvement in Government. Stephen also led the development of an innovative new approach to Value Analysis training, and the course was awarded a Gold award from the Canadian Society of Training and Development in 2009.


Marie-Claude Lavoie

Presentation :

Diplômée en administration des affaires de l’Université du Québec à Montréal, Madame Lavoie complète actuellement une maitrise en génie de l’environnement à l’École de Technologie supérieure du Québec portant sur l’implantation d’un réseau de transport en commun alternatif.
Elle est chef aux infrastructures et directrice du projet d’agrandissement du garage pour la Société de Transport de Laval depuis plus de 2 ans. Madame Lavoie possède plus de 15 années d’expérience en gestion de bâtiment.
 

 

Jill Woller, FSAVE CVS-Life

Presentation :

Jill directs the City of New York Value Engineering Program.  She has been at NYC OMB for twenty-five years, and has developed the Program almost since its inception. The scale and variety of projects under review is unique, and the NYC Program includes both VE reviews of capital projects of every description and VA studies of agency operations and processes.  The wide range of projects demands that OMB undertake extensive outreach for appropriate and credible team expertise.  Fireboats, Police facilities, Water Pollution Control Plants, Bridges, Hospitals, Courts, Water Supply projects and Parks have all been recent subjects.  VA subjects have ranged from human services, to property leasing, to roadway repair.
Jill is a Fellow of SAVE, with degrees in Public Administration and Architecture.  She is fortunate to work with a dedicated and skilled technical staff of project managers and contracting personnel.

 

Gil Goyette, architecte, SCAV

Presentation :

Monsieur Goyette est diplômé de la faculté de l’Aménagement de l’Université de Montréal.  Co-fondateur du cabinet d’architecture « les architectes Goyette, Rancourt, Boudreau », il  œuvre dans le domaine de la construction depuis maintenant 35 ans. Membre de l’Ordre des Architectes du Québec et de la Société canadienne d’analyse de la valeur, Gil Goyette fut un des premiers architectes au Québec à appliquer les principes et méthodes d’analyse de la valeur à des projets de conception et réalisations d’édifices. Enfin, Gil Goyette a contribué au développement et à la mise au point  des techniques et pratiques en matière de définition des besoins et d’analyse fonctionnelle utilisées entre autres, par des organisations telles le Gouvernement canadien, la Ville de Montréal et l’OAQ.

 

 

René Donais, ing.

Presentation: Le super PEPS de l'université Laval

Ingénieur civil diplômé de l'École Polytechnique de Montréal en 1972 (OIQ 1974),.René Donais est certifié CVS-Life (Certified Value Specialist) par la SAVE International. Celui-ci évolue depuis 17 ans dans les domaines de l’analyse de la valeur et du management par la valeur. Depuis 1994, il a animé plus de 175 ateliers visant à optimiser aussi bien des projets de construction que des produits, des processus et des organisations, et ce, principalement pour des entreprises des secteurs public et parapublic, mais aussi du secteur privé. Il a aussi formé plus de 200 professionnels à la méthodologie AV.

Précédemment à cette expérience, il a évolué pendant plus de 20 ans dans le domaine du génie-conseil où il a été gestionnaire et associé principal au sein d’importantes firmes.

René Donais is a civil engineer who graduated from the École Polytechnique de Montréal in 1972. Mr. Donais is currently certified CVS-Life by SAVE International. Since 1994, he has led over 175 value analysis workshops in various fields of application.  During the course of various mandates, he leads several VA/VE workshops including the development of a FPS (Functional Performance Specifications) for different fields of application namely: civil works and transportation infrastructures, subway (metro) trains and related electronics, petroleum and chemical/industrial production facilities, computer systems and database, aircraft engines and related sub-components and electronic components for telecommunication/fiber-optic systems.

He is also a SAVE International certified proctor and trainer for CVS certification. To date, he has trained over 200 engineers and other trades professional to the VA/VE.

 

Dave Caissy, ing., M.Ing., NPDP, PMP

Presentation: L'innovation ouverte

Formateur respecté et reconnu en gestion de l’innovation, Monsieur Caissy est le directeur du Programme eFormation, et c'est à ce titre qu'il assure la coordination d’une équipe internationale de plus de 15 experts-formateurs. Ce programme innovateur présente des cours spécialisés en temps réel dans un environnement de classe virtuelle.

 

Il est titulaire d’un diplôme en génie industriel du Royal Military College de Kingston avec mention très grande distinction et d’une maîtrise en ingénierie (M.Ing.) avec spécialisation en gestion de l’innovation, de l’École Polytechnique de Montréal.

 

Au sein de Zins Beauchesne et associés, Monsieur Caissy est associé et responsable du service de la Gestion de l’innovation offert par la firme.  Il s’est taillé une solide réputation auprès d'entreprises canadiennes et internationales de par sa capacité à favoriser et influencer les changements organisationnels en innovation. Formateur reconnu sur la scène nationale et internationale dans son domaine, il est régulièrement sollicité à titre de conférencier et formateur & fréquemment cités dans les médias au Canada et à l'étranger.

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Michel Veilleux

Presentation: Le super PEPS de l'université Laval

Architecte de formation, Michel Veilleux possède plus de 15 ans d’expérience dans le domaine de l’architecture. Il a œuvré à titre de chargé de conception et chargé de projet au niveau institutionnel, résidentiel et commercial à travers le Québec et Vancouver.  Les aptitudes qu’il démontre à maitriser ses dossiers et l’enthousiasme qu’il met à canaliser les énergies de tous les intervenants à la recherche des meilleures solutions l’amène à piloter des projets d’importance. 

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Gabriella Gál

Presentation: VM in Hungary (Small Country – Big VE Results)

Gabriella Gál is a Value Engineer from Hungary, Europe.

At 2010 Gabriella has been elected to be one of the Vice-Presidents of the Society of Hungarian Value Analysts (SHVA). In the previous years she had the opportunity to participate in various Value Engineering projects facilitated by MicroVA Ltd in Hungary. The portfolio of projects include a wide range of areas, such as subway and highway design, nuclear power plant projects, social sector development, process re-engineering and governmental legislation related projects among others. She has worked before at EDS and IBM.

After graduating from Oxford Brookes University, Gabriella studied Business Innovation in the Corvinus University of Budapest, Hungary. Currently she is participating at an exchange program at McGill University’s Desautels Faculty of Management with the generous help of a scholarship grant from the Lawrence Delos Miles Value Foundation.

Gabriella is a member of SHVA, SAVE International, CSVA and the Institute of Value Management (IVM, UK).

She is an Associate Value Specialist recognized by the Society of American Value Engineers (SAVE International), currently applying for Certified Value Specialist recognition.

 

Anthony L. Huxley MSc., MCIOB, PQS (F)

Construction Project Controls Consultant
Professional Quantity Surveyor

Presentation: ASTM’s UNIFORMAT II applied to Civil Works: A Progress Report

More than forty-eight years experience in the cost planning, cost control, estimating and scheduling of construction projects in Canada and overseas in both the public and private sectors of the construction and property development industry, gaining a wide range of experience that is uniquely suited to the forensic review of project scope, estimates, schedules, project management and design services, methodology and contractual obligation.

Member of ASTM, The American Association for Testing Materials, an active member of Sub-Committee E06.81 - Building Economics, and Task Group Chair for UNIFORMAT II Elemental Classifications.      


 

Craig L. Squires, CVS

Presentation: Introduction of Value Analysis

More than forty-eight years experience in the cost planning, cost control, estimating and scheduling of construction projects in Canada and overseas in both the public and private sectors of the construction and property development industry, gaining a wide range of experience that is uniquely suited to the forensic review of project scope, estimates, schedules, project management and design services, methodology and contractual obligation.

In 2009, SAVE honored him with the “Rising Star” award. He speaks at International conferences on topics pertaining to Value, Innovation and Technology in countries such as the U.S., Canada, Japan, South Korea, China, India, Hungary and Saudi Arabia. He is a “Certified Value Specialist” (CVS) and has worked on projects in a wide range of industries including energy, technology, engineering, manufacturing, professional service firms and more. He has a degree in International Relations and a minor in Japanese and speaks Japanese fluently, Chinese (Mandarin) conversationally and has 20+ years in international business development, management and strategic planning. He has published numerous papers and songs and enjoys sports, travel, writing and singing/songwriting. His song “Halloween Fright (X-Ray Eyes),” released under his musical pseudonym Space City Spaceman, was recently recognized by the Recording Academy on the Entry List for Grammy Nominations for the 2011 Grammy Awards (Best Dance Recording).    

 

Lucie Parrot, ing. M. ing. CVS-Life

Presentation: Implementing a VE program: process and people issues

Madame Parrot est ingénieure industrielle.  Depuis 1991, elle est impliquée dans des projets d’optimisation de produits ou processus en utilisant la méthodologie d’analyse de la valeur et autres méthodes connexes. 

En tant que consultante en analyse de la valeur, madame Parrot a assisté de nombreuses entreprises à augmenter la valeur de leurs produits, en en réduisant les coûts et/out en en augmentant la performance et la satisfaction des besoins.  Cette démarche a été utilisée avec succès chez de grandes et de petites entreprises. 

Sa vaste expérience dans plusieurs secteurs avec son goût et son talent pour le coaching font d’elle une personne idéale pour entraîner les équipes de travail aux méthodes d’analyse de la valeur. 

Madame Parrot a animé plus de 200 ateliers d’AV.  Elle est certifiée spécialiste par la société américaine d’analyse de la valeur (SAVE International) et est membre de la Société Canadienne d’analyse de la valeur de qui elle a reçu un prix en 2003 pour son dévouement exceptionnel à l’avancement de la méthodologie. En 2007, elle a reçu sa certification à vie de la SAVE International. 

Madame Parrot donne régulièrement des conférences sur le sujet.


Lucie Parrot, ing. M. ing. CVS-Life

 

Presentation: Implementing a VE program: process and people issues

Mrs. Parrot is an industrial engineer.  Since 1991, she is involved in optimization projects of products or processes, using the value engineering methods. 

As a Value Engineering consultant, Mrs. Parrot has helped numerous clients in increasing the value of their products, either by reducing the costs and/or increasing the performance and the needs satisfaction.  This approach has been used successfully at small and large companies.

Her vast experience in many sectors along with her talent for coaching have made her an ideal person to train your work teams to the Value Engineering methods.

Mrs. Parrot has facilitated over 200 workshops. She is a certified value specialist from the Society of American Value Engineers (SAVE International) with Life recognition and is a member of the Canadian Society for Value Analysis, which gave her in 2003 an award for her outstanding contribution to the methodology. In 2007, she received life certification from SAVE International.

She also speaks frequently on this subject.

 

Scot McClintock, PE, CVS-Life, PVM, FSAVE

Presentation: 407 Transitway: FPS and VE

 

Scot McClintock is a Certified Value Specialist (Life) responsible for management and performance of value management (VM) and engineering (VE) services, including VE/VM studies, Module I VE training workshops, functional performance specification (FPS), and extended VM programs. With 28 years of VE/VM experience, Scot has incorporated the use of Risk Management into his VE/VM workshops, as well as leading edge consensus-building techniques such as Project Performance Criteria and Measures. Approved by SAVE International to teach Module1 value management training workshops, he has trained over 300 personnel for agencies and corporations in the U.S. and Canada. He is an Adjunct Professor at Syracuse University in value engineering and management.

With 35 years of overall experience, Scot has worked with Faithful+Gould for the last 13 years. He has balanced cost and quality in over 270 VE/VM project and training workshops to identify value improvements of nearly $4 billion on projects totaling over $20 billion. He has used customized applications of VE/VM tools to meet the needs of the client, from facilitation of public meetings through extended VE/VM workshops. In recent years he has facilitated VE/VM studies for governmental, military, pharmaceutical, medical, correctional, educational, environmental, and national park facilities, and highway, bridge and rail projects in the US, Canada, South Korea, Kuwait, Saudi Arabia, Germany and the UK, with average identified construction cost savings of over 18%.

Scot is President of the Canadian Society of Value Analysis (CSVA) and won the inaugural Stars and Stripes award for his contributions to VE and the CSVA.. He is also President of the Mid-New York State Chapter of SAVE International and a member of the UK Institute of Value Management (IVM). He has spoken at several SAVE conferences; four CSVA conferences, and three AASHTO VE conferences and has been published in Value World and Quality By Design. Scot has Bachelors and Masters of Engineering degrees from Cornell University in civil and environmental engineering. He is a Professional Engineer in NY, PA, and OH.

 

Dan A. Seni, ing., Ph.D.

Professeur, Innovation et Stratégie
Département Management & Technologie, École des Sciences de la Gestion
Université du Québec à Montréal
 

Presentation: Le modèle de création de valeur à l’usager dans la méthode Design for Value

Scientifique, ingénieur et économiste, le Dr. Seni a obtenu son doctorat au Wharton School of Business and Finance de l’Université de Pennsylvanie, Sa thèse portait sur les fondements et la gestion de la technologie. Il est auteur et co-auteur de plus de 75 publications scientifiques. Pendant plus de 20 ans, Dr. Seni a dirigé ou contribué à plusieurs importants projets de consultation auprès de compagnies privées et d’organismes gouvernementaux.

Le Dr. Seni est Professeur d’innovation et de gestion de la technologie au Département de Management et Technologie de l’École des Sciences de la Gestion de l’Université du Québec à Montréal.  Il a dirigé le Centre des sciences, de la technologie et de l’industrie à l’Institut de la gestion des bio-industries à Montréal, Canada. Il enseigne la modélisation fonctionnelle, le value engineering, l’analyse de la valeur, la gestion de la valeur et son application à l’entreprise depuis longtemps et travaille en stratégie d’entreprise auprès de firmes privées. Il a présenté ses travaux à maintes reprises aux rencontres de la Society of American Value Engineers (SAVE) et à la Société Canadienne d’Analyse de la Valeur (CSVA).  Son approche de modélisation des systèmes basée sur les fonctions (DfV ou Design for Value) a fait ses preuves. Depuis six ans, elle fait partie de cours universitaires et d’ateliers Ses plus récents travaux portent la relation entre l’invention, l’innovation et la création de richesse, autrement dit, la relation entre la valeur technologique et la valeur économique et comment analyser, modéliser, associer et planifier ces deux types de valeur.

 

Vince Thomson

Presentation: Functional Analysis and Risk management in New Product Development

PhD Physics (McMaster University 1976)
Werner Graupe Professor of ManufacCQmation
Department of Mechanical Engineering
McGill University
 

Dr. Thomson has been involved in manufacturing and information technology related research for the past 30 years at McGill University and the National Research Council (Canada). His research interests include manufacturing, real-time control and process management. His process management research has focused on new product introduction, concurrent engineering and coordination of development projects.

He works with about 20 companies each year on productivity improvement.  He teaches a course in Value Engineering which has 6 industry projects each year.  He also does research on value engineering techniques.

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Arman Oduncuoglu

Department of Mechanical Engineering
McGill University

Presentation: Functional Analysis and Risk management in New Product Development

Arman Oduncuoglu is a master student in the Department of Mechanical Engineering at McGill University. His primary research interests lie in Product Lifecycle Management (PLM). His current research focuses on the effects of engineering change in PLM and Engineering Change Management (ECM).

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Kimberly A. Bain

Presentation :

As Senior Partner at BGC, Kimberly Bain brings a wealth of public sector education, training and experience to our solution based consulting.

After a successful number of years in progressive management roles with the Ontario Ministry of Health and Long Term Care, Kimberly accepted a position in the Yukon Government’s Cabinet Office. At the age of 30 she was appointed Deputy Cabinet Secretary, with the distinction of being one of the youngest women to hold a Cabinet Secretary position in the history of the Canadian Public Service.
 

In 1999, Kimberly was recruited to join the implementation team helping to design, establish and train the administration for the newly established Nunavut Government. Kimberly was instrumental in establishing Cabinet Office policies and procedures. She has the distinction of preparing Nunavut’s first Cabinet meetings and overseeing the planning sessions for this historical shift in Canada’s political jurisdiction

In addition to Deputy Cabinet Secretary and Special Advisor, Kimberly has held the positions of Director of Policy and Planning, Director of Communications, Director of Intergovernmental Relations, Manager of Freedom of Information and Protection of Privacy and Manager of Contentious Issues and Briefings. She was also part of the three person negotiating team representing the Yukon Government in the Yukon Medical Association’s salary negotiations. In addition, she has worked extensively in intergovernmental relations.

Kimberly is an expert facilitator, and works with groups numbering 5 to 500. She has facilitated community groups, professionals, volunteers, academics, hospitals, medical professionals, government departments and stakeholder groups. She was a facilitator at the 1998 International Sustainable Development in the Arctic Conference and facilitated the United Nations Conference on Human Develop in Takayama, Japan in 2009.

Kimberly has spent the last 10 years consulting, focusing mainly in the areas of health care and the not-for-profit sector. Kimberly is considered a specialist in primary care reform and has worked with individual physician groups, corporations and hospitals.

Kimberly holds the appointment of visiting scholar at Queen’s University, is a member of the International Association of Facilitators and is an IAF Certified Professional Facilitator. Ms Bain has certificates in mediation and negotiation and is an instructor at the Mediation Centre of Southeastern Ontario. Kimberly has an Honours Degree from Queen’s University and a Master’s degree in Public Administration from Carleton University. She has advanced courses in facilitation, mediation, conflict management, leadership, team building, project management, TQM and media relations.

Kimberly knows that groups of people have great wisdom and together are able to produce amazing results. She is well known for her facilitative and consensus building style and loves to help individuals and groups to do incredible things. She prides herself on providing innovative and practical solutions to the problems faced by her clients, and assisting them to implement those solutions to a successful conclusion.

 

Claude Beaumont

Directeur des ressources financières et matérielles
Collège Lionel-Groulx
Sainte-Thérèse (Québec)

Presentation: L’AV dans le réseau de l’éducation : le cas du Cegep Lionel-Groulx

Après avoir obtenu son Baccalauréat en administration des affaires (spécialisation en comptabilité publique) de l’École des Hautes Études Commerciales de Montréal en 1981, M. Claude Beaumont exercera ses fonctions d’expert-comptable d’abord comme vérificateur en chef chez Demers Beaulne et Associés de 1981 à 1985. De 1985 à 1989, il est contrôleur dans une entreprise de voyage, et directeur des finances du Groupe Transat Inc. Depuis 1990, il a exercé ses fonctions de gestionnaires financiers au Collège LaSalle / Collège LaSalle International et au Cégep de Valleyfield. En novembre 2002, il devient directeur des ressources financières et matérielles au Cégep Lionel-Groulx où un mandat important de restructuration et d’agrandissement l’attend.

Malgré sa charge de travail, M. Beaumont, père de trois enfants, a trouvé le moyen de s’impliquer dans son milieu tant dans les organisations scolaires, philanthropiques et sportives que dans des organismes reliés à son travail notamment à titre de membre actif au sein de comités de la Fédération des Cégeps, et du Réseau Informatique et Scientifique du Québec (RISQ).
 

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Laszlo A. Retfalvi P.Eng. PMP

Retfalvi and Associates

Presentation: Improved Project Success using Risk Management Techniques

Laszlo is currently General Manager of  Retfalvi and Associates, an Ottawa based firm who work as a trusted partner to provide experienced project and risk management support and advice.

Laszlo is an industry recognized and seasoned project and risk management practitioner, business leader, and public speaker. A leader focused on business success, customer satisfaction, creativity and innovation, Laszlo has a proven ability to motivate people to meet challenging objectives.

Prior to his current role, Laszlo has held a number of senior positions at General Dynamics Canada, a division of General Dynamics Corporation, a Fortune 500 company. Previously, Laszlo was with the Irving Group of Companies and SED Systems (Calian).

Laszlo has held the position of Director of Public Relations of the PMI Ottawa Valley Outaouais Chapter (OVOC) and is currently Director of Public Relations of RiskSIG, an organization focused on promoting risk management globally.  Combined these organizations represent over 4200 dedicated project and risk management members.

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Gordon Dodd, P.Eng., M.Eng.

Assistant Director – Cost Management Programs

Presentation: Alberta Infrastructures Program

Masters of Mechanical Engineering (University of Alberta)
Bachelor of Engineering and Management (Royal Military College)

I have enjoyed a career in the public service working in all levels of Government. I have worked for the Federal Government followed by the City of Edmonton and most recently with the Province of Alberta. My work career has focused on the economic analysis of capital projects and the lifecycle cost management of infrastructure. I presently work as the Assistant Director of Cost Management Programs for Alberta Infrastructure. I have been given the opportunity to lead two initiatives; the introduction of a formal Value Management Program, as well as a cross government program to bring together a formal Life Cycle Cost Management Program.
 

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Paul Johnson, CVS.

Presentation: Wastewater System Expansion and Upgrade Program by the City of Hamilton

Paul Johnson is a Certified Value Specialist, CVS, and has been a member of SAVE – The Value Society since 1987. For the last 23 years he has been employed with CH2M HILL, having worked in Seattle from 1987 to 1992, and the last 18 years in Boise, Idaho. In addition to his Value Engineering duties, Paul serves as a Senior Project Manager on hospital and public sector building projects, such as justice and public safety facilities.
Paul has led approximately 180 VE studies over the last 23 years, including studies for water and wastewater projects, transportation, environmental, and educational facility projects throughout the United States and Canada. Paul recently completed a 4-year assignment with Saint Alphonsus Regional Medical Center in Boise, where he was the Owner’s Representative on a $200 million hospital expansion.

This is the second time Paul has presented at a CSVA Conference, the first time being in
2004. Paul has enjoyed several recent VE studies in Ontario, and today he will present
his topic Value Planning brings Consensus on Optimal Technologies for a $700 Million
Wastewater System Expansion and Upgrade Program by the City of Hamilton, Ontario,
thus helping to Achieve Goals of Cleaner Water within Hamilton Harbour.
Paul’s interests outside of Value Engineering include distance running, and driving an
old British sports car.

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Richard Vézina, ing., M.Sc.A., CVS

Presentation: L’AV dans le réseau de l’éducation : le cas du Cegep Lionel-Groulx

Monsieur Vézina est une ressource permanente de Raymond Chabot Grant Thornton (RCGT). Il compte plus de 35 ans d’expérience comme ingénieur, gestionnaire et dirigeant d’entreprise. Ses principales compétences touchent l’ingénierie, la gestion et le développement d’entreprise, le marketing et la vente, avec un intérêt particulier pour l’amélioration de la productivité en milieu de travail.

Détenteur d’une maîtrise en transport, Richard Vézina a évolué pendant 19 ans dans le secteur du génie-conseil, cinq ans comme cadre supérieur dans la fonction publique municipale et trois ans comme dirigeant principal d’une entreprise industrielle.
Il a joint RCGT en 1998 comme Directeur principal en Value Management chez RCGT. Il dirige l’équipe de spécialistes de la firme et intervient personnellement sur divers mandats touchant le développement de projet et de produits ainsi que la gestion et les processus d’affaires, pour des clients provenant des secteurs privés, publics et parapublics. Il détient une certification de CVS (Certified Value Specialist) de la SAVE (Society of American Value Engineers) et, à ce titre est reconnu expert en analyse de la valeur.

Monsieur Vézina est membre de l'OIQ (Ordre des ingénieurs du Québec), de la SAVE et de la SCAV (Société canadienne d'analyse de la valeur).
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Patrick Vallerand

Presentation: Le super PEPS de l'université Laval

Associé chez Strategia Conseil, Patrick Vallerand cumule plus de 16 ans d’expérience en gestion de projet de construction. Son expérience comme gestionnaire de projet chevronné et sa double formation en ingénierie et en administration des affaires lui permettent d’identifier rapidement les enjeux, de s'intégrer avec aisance à l'organisation, de mettre en œuvre et de contrôler des projets complexes. Il est reconnu pour sa vision, sa capacité à faire converger les intérêts parfois divergents des différentes parties prenantes au projet et pour sa capacité de mobiliser les équipes de projet.

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Steven Taylor, P.Eng., M.Eng., CVS-LIFE

Presentation: VE growth in Western Canada transportation Projects

Steven has led numerous preliminary and detail design, Value Engineering, transportation planning, infrastructure assessments, and EA studies for federal, provincial, municipal and private organizations during his 25 year career. Mr. Taylor is one of a few transportation Certified Value Specialists (CVS’s) in Canada and Past President of the Institute of Transportation Engineers, National Capital Section and Past President of the CSVA.

More specifically, Mr. Taylor’s credentials include:

• Licensed engineer in the Province of Ontario and States of Vermont and Florida;
• Directed over 50 transportation planning, EA and preliminary design studies in the province of Ontario, Canada;
• Directed over 50 VE studies related to infrastructure assignments (highways, bridges, interchanges, tunnels, etc.), and policy reviews;
• Completed transportation planning and Value Engineering reviews for over $2 billion in highway projects;
• A specialist in computer-based evaluation techniques for Environmental Assessment studies;
• Has a master’s degree in structural engineering and has managed over 50 bridge projects; and
• Is an acoustical specialist, with over 200 roadway noise impact assessments.
 

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Danielle Leroy, Judith Desrosiers et Cyrille Ferdinand

Presentation: Le processus de facturation : Firme d’impartition dans les processus de RH

Mme Leroy est chef de projet en gestion des risques à la Fédération des caisses Desjardins du Québec. Elle possède plus de 20 ans en gestion d’équipe ou de projets dans différents domaines d’affaires et en technologies de l’information, particulièrement dans le domaine financier.
De nature entrepreneure, elle se dirige rapidement vers la gestion de projets stratégiques. Mère de 3 enfants, Mme Leroy terminera une maîtrise en administration des affaires l’été prochain. Enthousiaste et engagée, elle est reconnue pour son habileté à planifier et à gérer des projets sensibles et de grandes envergures.
 

 

Judith a toujours été attirée par deux pôles, soient les arts et les sciences. Ses intérêts sont entre autres le ballet classique, la photographie, la biologie et les mathématiques. Elle fut boursière des Grands Ballets Canadiens ainsi que de l’école Polytechnique de Montréal. Elle a décidé de poursuivre des études en actuariat.
Elle complétera ainsi un baccalauréat en actuariat à l’UQAM. Depuis ce temps, elle a travaillé dans le domaine des régimes de retraite au sein de différentes firmes de consultation. Elle est spécialiste de l’administration de régime de retraite et de la mise en œuvre de système. Elle acquiert une solide expérience de gestion de projet, de revue de processus et de revue de qualité.

 

Depuis janvier 2010, elle a entamé un DESS/MBA en conseil en management. Son but est de maîtriser la profession de consultant.
Elle est également très engagée au niveau social. Elle a été ambassadrice de la Société de rechercher sur le cancer en 2008-2009 et tuteure d’élèves en difficulté en mathématiques durant de nombreuses années.
 

Cyrille Samnick est titulaire d'une maîtrise en science de gestion obtenue à l'institut d'administration des entreprises de Lyon en France. Il est actuellement étudiant au MBA en Conseil en management à l'ESG UQAM.
Il a travaillé tour à tour pour le ministère des Finances, le cabinet Deloitte ainsi qu'à l'Agence Universitaire de la Francophonie au Cameroun puis pour la Chambre de commerce de Lyon en France.

 

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Abstracts:

 

L’analyse de la valeur pour l’expérience client

(AV pour l’expérience client)

Daniel Blanchette

La nouvelle économie de l’expérience va au-delà des produits et de la livraison des services. Elle touche aux sensations que ressentent les personnes lors d’un évènement.

L’analyse de la valeur peut-être utilisée pour concevoir et développer le positionnement d’une organisation avec une attention sur des normes intangibles. Elle peut aider la transformation de vos produits, de vos services et de votre style de gestion.

La maîtrise de l’expérience client favorise la croissance et la rétention de votre clientèle.

Objectifs :

  • Découvrir ce qu’est l’économie de l’expérience
  • Explorer une méthode d’analyse pour des valeurs intangibles
  • Explorer des critères pour livrer l’expérience

 

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Le super PEPS de l'université Laval

René Donais
Michel Veilleux
Patrick Vallerand

Dans un contexte de ressources financières restreintes, les organismes doivent être vigilants quant à la façon de réaliser leur projet d'immobilisation. Cette vigilance comprend non seulement la mise en place de mécanismes de contrôle éprouvés et efficaces, mais surtout un renforcement du potentiel créatif de l'équipe de projet. Ce concept va au-delà des principes usuels et traditionnels de développement de projet. À cet égard, la conception intégrée, est une technique qui, certes, facilite la communication. Cependant, elle ne cherche pas à développer une vision commune des résultats recherchés, un fort sentiment d'appartenance au projet ni à abolir les silos des spécialités et les paradigmes des clients et des concepteurs.

L'analyse de la valeur, appliquée de la bonne façon, permet d'amener l'équipe à ce niveau supérieur d'implication. Son approche participative génère des bienfaits qui vont au-delà des résultats techniques recherchés. Elle développe l'esprit d'équipe, la créativité et l'engagement, trois facteurs primordiaux au succès de tout projet.

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VM in Hungary (Small Country – Big VE Results)

Gabriella Gál

  • How to design a safe and optimal Nuclear Waste Repository?
  • How to integrate Gypsy People to the Hungarian society?
  • How to ensure that the government’s national autism strategy is favouring each party involved?
  • How to guarantee that a bank’s credit approval practice meets the processing time requirements?
  • How to integrate the value-culture to a country’s legislation system?

These are some of the “million dollar questions” that the Hungarian Value Engineers were facing during the last couple of years. The presentation will introduce the Hungarian VE trends as well as demonstrate a selection of VE project results.

 

ASTM’s UNIFORMAT II applied to Civil Works: A Progress Report

Anthony L. Huxley

ASTM’s Elemental Classification – E 1557 Standard Classification for Building Elements and Related Sitework-UNIFORMAT II –has provided valuable service in planning and design stage cost control, and other essential building recording and management activities for more than twenty years. Essentially restricted to buildings there have been calls to extend its unique approach into other construction sectors.

The paper will provide a current progress report on ASTM’s extension of UII into the civil construction sector. It will briefly describe the unique characteristics of elemental classification, ASTM’s specific guidelines, the currently proposed schema, and examples of work in progress. Some of the difficulties encountered in applying the elemental concept consistently through a range of authors and disciplines will also be discussed.
 

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L’implantation d’un programme d’AV: qui impliquer et comment

Lucie Parrot

L’implantation d’un programme d’AV peut être un cauchemar si vous ne procédez pas comme il faut. Pire encore, ce peut être un échec. Cette présentation illustrera quoi faire et quoi ne pas faire lors de l’implantation de l’AV dans votre entreprise, comment le processus peut être simple et efficace et comment les personnes impliquées peuvent y être confortables. La présentation montrera comment planifier une telle implantation, qui devraient être les principaux joueurs et quelle est la différence entre un champion et un directeur AV. La présentation indiquera des trucs appris de plusieurs expériences chez divers clients. Plusieurs exemples illustreront le sujet.
 

Implementing a VE program: process and people issues


(In French)

 

Lucie Parrot

Abstract:

Implementing a VE program can be a headache if you 'ceed with care. Worse, it can be a failure. This presentation will illustrate what to do and not to do to implement VE corporate wide, how the process can be smooth and efficient and how the people involved can feel comfortable with it. The presentation will show how to plan such an implementation, who should be involved and what's the difference between a corporate VE champion and a VE manager.

It will also highlight lessons learned from many experiences with various clients. Many examples will illustrate the topic.
 

 

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407 Transitway: FPS and VE

Scot McClintock

Explores how Functional Performance Specification (FPS), employed to develop the standards and criteria by which the design of a bus and eventual light rail transitway in the Highway 407 Corridor will proceed, can be utilized as valuable input into follow on two Value Engineering (VE) studies on that design. Discussions will include suitability of the Functional Diagram from the FPS workshops as the functional input for the planning level VE Study as well as the need to further define function in the preliminary design level VE Study. Finally, lessons learned and recommendations for how to improve the combination of FPS and traditional VE will be presented
 

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Le modèle de création de valeur à l’usager dans la méthode Design for Value

Dan Seni

Lors de la conférence annuelle de la Société canadienne d’analyse de la valeur en 2008 à Markham, Ontario, nous avions présenté, naturellement en bref, la méthodologie Design for Value, une démarche de value management que nous avons développé et qui est utilisée depuis plusieurs années dans nos cours et dans nos ateliers. Le but de la présente communication est d’élaborer sur une des cinq phases de cette approche, celle qui traite de la modélisation de la valeur au client ou à l’usager d’un produit ou d’un procédé. La valeur qu’un artefact, qu’un produit ou qu’un processus crée pour le client est à la base de toute amélioration à y apporter car elle détermine la valeur que l’entreprise peut en tirer dans un marché, ainsi que les conditions de compétitivité de cette entreprise dans son industrie.

La présentation illustrera la démarche de modélisation de création de la valeur pour le client ou l’usager. Par la suite, nous indiquerons comment cette modélisation peut servir au calcul d’indices de valeur du produit ou du procédé avant et après amélioration et innovation. Finalement nous donnerons quelques indications sur le diagnostique de compétitivité que l’on peut faire à partir des calculs des indices de valeur.
 

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Enhancing public value through the application of Value Analysis and Risk Analysis on Mega projects in Ontario

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Steve Holmes
 

The Ontario Ministry of Transportation (MTO) leads Canadian agencies in the use of VA/VE/VM. Ontario’s Ministry of Transportation has seen an expansive growth in the use of VE from an early focus on policies and standards to a robust program that uses the Value Methodologies to improve value in projects, products, services and organizational structure. This presentation will highlight why and how VE and Risk Analysis has been used on Ontario’s largest ever infrastructure projects. 

It is difficult for infrastructure owners to know if they have achieved value in large, technically complex (Mega) projects. Mega projects often have aggressive schedules and many constraints. Ontario has turned to using VE and Risk Analysis to systematically challenge the project assumptions and provide decision makers with the opportunity to consider alternatives to the proposed solution. The VE and Risk Analysis process results in Subject Matter Experts developing alternative designs that reflect the true constraints and project risks.

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Concept de construction de bâtiments résidentiels au Sénégal

Ronald F. Blanchet, ing., MSc.
 

Ronald F Blanchet souhaite partager avec les participants ses expériences d’application de la méthode d’analyse de la valeur et son utilisation avec d’autres approches d’optimisation de projets.

La présentation visera à préciser l’utilisation faite de la méthode dans le cadre d’un mandat de coopération internationale avec SACO, soit à Dakar au Sénégal auprès d’une Société de promotion immobilière.

Le conférencier soulignera les résultats de ses observations et de ses interventions comme conseiller technique dans le domaine de la construction de bâtiments résidentiels, notamment pour le développement d’un concept architectural associant les méthodes et matériaux utilisés de longue date dans les pays de l’Afrique de l’Ouest et les façons de construire de pays occidentaux comme au Canada.

Le libellé initial du mandat précisait le besoin de l’entreprise pour la mise en place d’outils de planification et contrôle de coûts de construction de bâtiments résidentiels. Des observations ont été faites dans les différents projets immobiliers entrepris par la Société pour dénoter les problèmes éventuels de conception et de construction des unités d’habitations et ainsi préciser, caractériser les besoins les plus immédiats de la Société.

Voici des exemples des observations :
- Intégration administrative de différentes entreprises au sein de la Société principale, mais sans une harmonisation technique de réalisation de projets dans la chaîne de production de bâtiments ;
- Encadrement fiscal non facilitant dans le domaine immobilier, notamment au sujet de l’application de la TVA ( taxe à valeur ajoutée )
- Retards excessifs de livraison des unités résidentielles;
- Défauts d’outillages et d’approvisionnements en différents matériaux ;
- Usage prépondérant du béton de ciment dans toutes les composantes des bâtiments;
- Respect mitigé des normes européennes de construction ;
- Carence de compétences techniques chez le personnel des sous-traitants ;
- Etc.

Le mandat a donc été révisé pour guider la Société dans un processus d’amélioration de ses performances techniques comme administratives.

Le conseiller a fait usage de la méthode d’analyse de la valeur, mais aussi de notions en gestion de projets, en gestion de la qualité et en gestion de risques. L’analyse de la valeur lui a servi de méthode parapluie pour tracer et prioriser les 9 suggestions formulées à la Société certes pour réduire des coûts de construction et d’administration dans le cycle complet de planification et de réalisation des projets, mais aussi pour augmenter la valeur des unités résidentiels.


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Value Management Optimizes Projects for New York City

Jill Woller

This Presentation describes the Best Practices developed over many years of establishing and managing the largest Value Management Program outside of the US government program.  The NYC VM Program reviews a broad range of project types including buildings, infrastructure, and agency operations.  This Presentation covers project selection, timing and approaches to reduce designer resistance and to increase confidence in cost management, levels of participation during VM studies, benefits, and innovations which ensure a professional and holistic review of each project.  Specific case studies will be used to illustrate results.

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Introduction to Value Analysis

Craig L. Squires

Abstract:

Presentation includes an Executive Overview of how Value Engineering (VE) including how it began, how it has developed over time, and the basics of when and how it should be used. Attendees will learn why VE is an essential ingredient in achieving many kinds of breakthrough results and the basics of how it can be applied to innovate and improve value of projects, products and processes. VE is famous for consistently reducing costs, but those who use it as a cost reduction tool alone are missing out on its many other benefits. When planning and managing various types of projects, there are always issues of scope, features and functionality that should be delivered while there is rarely enough time or resources to deliver all the desired functionality. Learn the basics of how incorporating VE into project management plans can make a positive impact in designing and delivering solutions that are both efficient and innovative.
 

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GoldSET - A sustainability decision-support tool for engineering projects

Mustapha Ouyed  & Vincent Guimont-Hébert

Abstract

GoldSET - A sustainability decision-support tool for engineering projects created by Golder Associates, offers a robust and transparent framework to embed Sustainable Development practices into engineering projects' design, construction and operational decision-making phases. It is a web-based customizable software to support the integration of triple-bottom-line considerations within projects and fosters proactive engagement with stakeholders. This tool compares different project alternatives relative to environmental, social, and economic dimensions. Results are summarized in a diagram that clearly illustrates the strength and weaknesses of each option.
 

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Functional Analysis and Risk management in New Product Development

Vince Thompson
Arman Oduncuoglu

The ever changing trends in current markets, along with customers’ rising demands for quality, require many companies to make frequent changes to create new products. Due to the challenges in product modification, many companies have adopted a strategy of adaptive design to create new designs by incrementally improving the existing ones.

The proposed model is a specialized calculator which integrates House of Quality (HOQ), Functional Analysis System Technique (FAST), risk assessment, and product complexity analysis to provide an overview of the design process from product attributes and design risk to cost and effort.

The presented tool aims to assist managers with their decision making in new product development project selections, so that the option (solution) which minimizes the detrimental effects and risks of frequent design modifications can be identified and selected.

The proposed tool shows how the risks inherent in product development projects can be monetized by using a functional breakdown of the design and cost structure of a product and displaying these in an easy-to-follow format. It starts with the construction of a FAST diagram which integrates information from House of Quality (HOQ) with techniques from Functional Performance Specification (FPS). Then, it performs a risk assessment at the functional level, and estimates the uncertainty in the profitability of the product. These analyses are repeated for each of the proposed alternative solutions resulting from engineering change. Finally, the monetized risks and profitability of alternative solutions are compared with those from the basic design, and the most effective alternative solution is selected.

In this presentation, the details of the proposed decision support tool are described and illustrated with a simple example of a thermoflask.
 

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Improved Project Success using Risk Management Techniques

Laszlo A. Retfalvi P.Eng. PMP


"The project manager is responsible for the overall cost of a project.  The presentation will discuss the proper integration of Schedule Risk Analysis and Cost Risk Analysis techniques to offer the project manager powerful insight into not only schedule impacts but also the cost impacts of project risks."


 

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Alberta Infrastructures Program

Gordon Dodd, P.Eng., M.Eng

Value Management has long been important in the advancement of projects in the Alberta Government. Lessons learned have recently been incorporated into a formal value management program where it is felt that a consistent approach to capital projects will bring about benefits.  A need for a higher order of value assurance in the provision of infrastructure has also been recognized.   Stewardship and sustainability are ways in which our public realizes value and these public values lead to the management of life cycle costs. 

This presentation will discuss how a formal value management program was established and where we see focus and benefit.  I will also walk through Alberta Infrastructure's roadmap to value assurance from the creation of a value management program to the life cycle cost management project currently underway.   This Presentation describes the Best Practices developed over many years of establishing and managing the largest Value Management Program outside of the US government program. 
 

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Wastewater System Expansion and Upgrade Program by the City of Hamilton

Paul Johnson, CVS

Value Planning brings Consensus on Optimal Technologies for a $700 Million Wastewater System Expansion and Upgrade Program by the City of Hamilton, Ontario, thus helping to Achieve Goals of Cleaner Water within Hamilton Harbour.

Paul Johnson, CVS will provide an overview of the Value Engineering/Value Planning study he facilitated in April 2010 for the City of Hamilton, Ontario at the preliminary design phase for $700 million in planned wastewater plant and real time control system upgrades that will be implemented over the next 5 years. The plant improvements will increase the treatment effectiveness of treated effluent being discharged into Hamilton Harbor, and ultimately into Lake Ontario, to meet increasingly higher environmental goals. The Real Time Control (RTC) system will provide increased capability of retaining combined sewer and storm water flows, and either metering it to the plant or out to the harbor. The program involves large diameter tunneling for collection system improvements, and disc or membrane filtration for tertiary treatment improvements. The goal of the study was to select optimal technical solutions for plant expansion and the RTC system, and to make sure that major elements of the projects work seamlessly as a whole. The study accomplished this goal. Four design firms, several objective industry experts, and the City of Hamilton, participated in the Value Planning study facilitated by Mr. Johnson.
 

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Le processus de facturation : Firme d’impartition dans les processus de RH

Danielle Leroy, Judith Desrosiers et Cyrille Ferdinand

Notre présentation portera sur l’augmentation de la valeur par l’amélioration du processus de facturation en vue d’améliorer le positionnement concurrentiel d’une firme d’impartition dans les processus de RH.

Nous vous présenterons les modèles et techniques utilisés dans l’analyse de la situation à améliorer (notamment le FAST), les améliorations proposées, le plan de mise en œuvre de la stratégie évoquée et également une comparaison financière des coûts actuels et des gains projetés issus de la mise en œuvre l’amélioration de proposée au processus de facturation.


 

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